Kortvasan och Likenäs
Hej Alla Glada!
Fått hem stötdämparna, svetsen och den nya Mlimits-stolen nu. Folkracebilen är klar och imorgon ska jag åka "kort-vasan", som är ca 3 mil lång. Är även en ratt till rallybilen på väg från Mlimits. Fick även med Extraljusen till 9-5an, så snart ser vi ljust på allt här i Ekshärad!
Startnummer 1083 imorgon och 22 på lördag!

Bilen under uppvärmning

Nya stolen från http://www.mlimits.se monterad

Michelin. Kan inte klaga på fästet iaf..
Mer uppdateringar innom kort.
En beställningarnas dag
Försov mig från skolan idag, så har arbetat lite med att få hem saker för att kunna färdigställa rallybilen.
Beställt en svets från Österbergs. Det blev en ESAB Origo Mig C170. Den kommer till Ekshärads Mekaniska Verkstad under onsdagen. Har även beställt nya stötdämpare från Autoexperten i Munkfors, som finns hemma imorgon (Tisdag) att sätta i fjäderbenen som kommer från Pajala. Så har jag beställt nya bultar på PEBE Bilteknik till insugnings- och avgas-rör. Så ska jag montera bussningarna till växelreglaget och lacka de sista remhjulen. Och hoppas få hem den nya Mlimits-stolen innan lördag!


Fram och bakdämpare från Sachs. 2-rörs gasdämpare, som är 20% hårdare än original

Äntligen en riktig svets! Nu ska här ESAB-svetsas ;)
För er som inte sett Mlimits nya utbud av stolar så lägger jag också upp en bild på stolen jag beställt.

Mycket snygg om ni frågar mig. Fler stolar och annan motorsportsutrustning hittar ni på www.laptimer.se eller www.mlimits.se
18/2 2013
God morgon folket!
Igår kväll satte jag och Joel på det mesta på motorn, så som bränsle och vattenpumpen, generatorn, fördelaren, nya tändstift, packboxen bakom svänghjulet, svänghjulet, lamellen och tryckplattan, växellåda, startmotorn och ventilkåpan. Imorgon ska vi montera insug, förgasare och grenrör, generator/vattenpumps-rem och byta bussningar till växelreglagen. Sedan är motor och växellåda klart för montering. Nu väntar jag bara på lite små saker och så ska jag investera i en svets. Så är det inte mycket kvar sedan!

Precis monterat ventilkåpa pch fördelare.

Växellåda monteras.

Fotograferat av min mekaniker Joel Hallgren.
Hejdå från oss båda, som igår kväll monterade en växellåda :) Vitsigt värre ;)
Hemfärden från LJ TRIM
Idag fredag gjorde jag sista praktikdagen hos LJ Trim på Hammarö, Karlstad. Där har jag (som ni kan läsa i tidigare inlägg) renoverat min rallymotor. Och idag var det dax för hemfärd. Jag packade in motorn i plastfolie för att inte få in smuts i den, innan all montering är färdig. Sedan bar jag och Johan ut den i bilen, och packade in alla andra reservdelar.

Motorn inplastad.

Packat och klart! Går in mycke grejjer bak i en 9-5a!
Väl hemma så skulle ju motorn in i garaget också. Så jag och Joel skulle bära in den från bilen. Så sa jag till honom: "nu aktar du dig för snökanten här".. I nästa sekund låg jag ner med motorn över mig.. Joel fick panik och visste inte vad han skulle göra. Jag bad honom hämta ett däck utan fälg att välta upp motorn på, så det gjorde han. För i snön skulle den inte. Mitt ben känns lite ömt, men det är det värt, bara motorn klarar sig! Offra sig måste man ibland. Men utan Joel hade det aldrig gått. Då hade jag legat där och väntat ännu.

Räddaren i nöden, Joel Hallgren, Mekaniker i teamet.
Mer om Joel och våra andra mekaniker kan du läsa på vår hemsida. http://www.teamapracing.n.nu
God kväll!
Motorrenovering
Eftersom att renoveringen av rallykarossen stannat upp då svetsen har havererat så tog jag tillfället i akt att ta med motorn på min praktik hos LJ Trim i Karlstad. Jag har honat blocket, polerat och balanserat veven och tryckplatta/svänghjul. Blästrat och balanserat stakarna, satt i nya lager och planat blocket och toppen enligt verkstadshandbokens och reglementets föreskrifter.
Originalt komressionsförhållande: 8,2:1
Nytt uträknat kompressionsförhålande: 11,5:1
Fräst ventilsäten och slipat ventiler för att få det tätt, justerat ventilspel och målat en hel del. Imorgon ska jag montera toppen.

Bild på toppen, vevstakar med kolvar och vevaxel efter bearbetning.

Motorblocket planas.

Resultatet efter planing blev en slät och fin yta. Även honingen har hunnits med på denna bild.

Vevaxel, kolvar och stakar monterat.

Rent, snyggt och välgjort!
Flera uppdateringar kommer innom kort! Tills vidare, följ oss på instagram. anpe94.
Där finns de senaste liveuppdateringarna.
Godnatt så länge!
Rally Sweden 2013
Rally Sweden 2013, 7-10 Februari
Helgen började med att jag fick träffa min stora idol, Kung Carlos, utanför Volkswagens serviceplats.
Senaste gången var i Spanien 2004, så kändes bra att han kände igen mig.

Vadå? Vi är ju kompisar, sa jag då, och jag säger det igen!

Vad tror ni han tyckte om min engelska?

Foto: Sandra Olsson
Vi gick även ut och tittade på kvalificeringen som ägde rum på Shakedownsträckan och sedan åkte vi till Karlstad och tittade på SSS på Färjestads Travbana.
På fredags morgon åkte jag och resterande familjen till Värmullsåsen och tittade på bilarna när de gav sig ner för slalombacken. Och Loeb m.fl åkte av hos oss! Han blev inte stående men var härligt ändå!
På lördagen hjälpte jag www.rallytravels.com att vara guide åt VIP från Citroën, som vi tog med oss till starten på Sågen. Där bjöds det på gulaschsoppa, baguetter och kaffe. Efter första rundans slut så tog vi bussen ner tillbaka till servicen på Råda flyglats, dä vi käkade lunch med Citroën i deras Hospitality. Snacka om att komma närmare än alla andra. Men det är en självklarhet när man reser med Rallytravels.
Söndagen tillbringades som funksionär vid målet på Powerstagen, tidigare kallad Tortorp, med sitt mål i Hamra. Där stannade bilarna och fick sina tidkort ifyllda och passerade mål-portalen.
Enligt mig var det rätt bil som vann, och det kändes bra att det var en ny Ickeskandinav, så inte Loeb var den enda. Och att all tid som Carlos och resten av Volkswagen lagt ner på den nya bilen verkligen lönade sig.
Som jag redan sagt till er. Kör man rally, Kör man Volkswagen. Så är det bara.

Sebastien Ogier firar sin första seger för 2013 i Sverige, hoppas det blir flera!